2009. december 23., szerda

Halványzöld karácsony - Levél a Földnek

Kedves Föld!

Meglepődtél, ugye? Tudom, ilyenkor a Jézuskának szoktak írni, a kevésbé konzervatívak meg azért ragadnak tollat, hogy A Húsvéti Nyúlnak címezzék a levelüket. Nos, én neked írok, remélem, levelem jó egészségben talál, és ha olvasod, nem leszel mérges vagy ilyesmi, mert most inkább ne legyen földrengés a négyes-hatos vonalán és cunamit se küldj ide a lakótelepre, kérlek. Helyezkedj el kényelmesen az újrahasznosított melegítőnadrágokból és mackófelsőkből előállított párnákkal kitömött hintaszékedben, ha nyikorog az ősrégi faszerkezet, extraszűz olívaolajjal kenegesd a kritikus helyeket, tudod, a környezetvédelem mindenekelőtt, vedd egyik kezedbe a biopoharadat és szürcsölgesd a fair trade teádat, a másik kezed ügyébe meg készíts borogatást teljes kiőrlésű lisztből sütött mézes süteményt. Megvagy? Igen? Rendben, belevágok a mondandómba.
Azért írok neked, mert szeretném, ha megértenéd, hogy így karácsony táján is megpróbálok odafigyelni a környezettudatosságra, főleg az enyémre, de... van, ami nekem kicsit sok(k). Lelkes és elkötelezett híveid turbófokozatra kapcsoltak az újságokban, zöld karácsony így, zöld karácsony úgy, néhány méregzöld ötletüket olvasva csak pislogok, mint a töltött káposztába esett béka. (Egyébként tudsz arról valamit, hogy az ötletelők valóban zöldek vagy csak megírják az ökotippeket?)
Szóval, a saját készítésű ajándékokkal nincs semmi bajom, szeretek barkácsolni, látod, a cserép angyalkákat is elkészítettem, de gondolj bele, például apunak nem ajándékozhatok angyalkát... Van fogalmad arról, mekkora a tenyere? Úgy lapítaná szét a cserépcsajt, hogy annak mukkanni sem lenne ideje. Apu a sört szereti, nem mintha azt kapna karácsonyra, csak azért írom, hogy tisztában légy az erőviszonyokkal. Sövényvágóra gyűjt vagy mire. Barkácsolhatok neki csokis kekszet, tojáslikőrt vagy narancslekvárt, csak gőzöm sincs, hogy vágja majd ezekkel a sövényt.
A combközépig-hasfalig érő generáció tagjai legóőrültek és abszolút megértem őket, én is imádtam legózni. Te nem? Persze lehetnék annyira kreatív, hogy színesre festett gyufásskatulyákat kapnak tőlem újhullámos legó gyanánt, egyedül attól félek, az összes hajam kihullana, mire markolót vagy tűzoltóautót formáznék belőlük.
Most jut eszembe, egyik sógornőmnek Lush fürdőgolyót vettem, ez jó pont, ugye? Olyan igazi zöld megoldás. Semmi mesterséges illatosító és színező, állatokon sem tesztelték.
Bevallom, nem bírtam magammal és könyveket véstem a karácsonyi kívánságlistámra. Te, voltam tegnap a Libriben és az a helyzet, hogy kevés az újrapapírra nyomtatott könyv. Apropó, nem tudom, hány fa hal meg a környezettudatosságról értekező cikkeket tartalmazó újságok csilivili dizájnja miatt... Lehetne, hogy utánanézel ennek a dolognak? Előre is köszi. Szóval, a könyvek. Azért ezen a terepen ügyesen mozogtam: Fable könyvet vettem ajándékba, mindenki tudja, hogy a kiadó hihetetlenül zöld, semmi hófehér papír vagy ilyesmi. Bár... a kosaramba raktam volna akkor is, ha fehér papírra nyomják, mert Fable, és ha te is olvasnád, tudnád, hogy ez mindent megmagyaráz. Gondolom, ezzel némileg lerontottam a zöldmutatóimat.
Tegnap a piacon két zacskóba csomagolták a halat, ezt hőbörgés nélkül vettem tudomásul, mert nem bírom a halszagot. Szívem szerint kértem volna még egy gázálarcot harmadik zacskót is, de végül annyira hideg volt, hogy a mínuszokban befagyott az orrom és kicsit sem éreztem a halat. Hogy vihettem volna valami dobozt és abba...? Mondjuk, egy cipősdobozt? Hááát, merész. Ja, nem igazán ökomegoldás, tudom, de muszáj olajban kisütnöm a halat, hiába olvastam Stahl magazinjában a sütős megoldást, egy teljesen hétköznapi fasírtnál egyszer már elcsesztem, baromira nem sült meg, pedig be volt kapcsolva a sütő. Az ünnepi kajánál biztosra akarok menni, érted. Évente háromszor-négyszer szoktam olajban sütni, az nem olyan rengeteg, vagy igen?
Most kapaszkodj meg a karfában, légy szíves, ez nagyon durva rész lesz: Hétfőn megvettük a fenyőfát. Nem cserepes és nem bérelhető, viszont szép. Ugye, nem lettél rosszul? Szép, tényleg szép. Kicsit csálé, de szép. Sötétben vettük, mint mindig, hogy a csálé, de szép fenyők is ugyanolyan esélyekkel indulhassanak a fenyőmustrán, mint a délceg példányok. Gyönyörű karácsonyfánk lesz idén is, és tudod, azt szeretjük, ha majdnem január végéig megmarad a feldíszített fa és még húsvétkor is tűleveleket szedegetünk a seggünkből. A gyökeres fenyőt ugyan ki lehetne ültetni az erkélyre, csak azt nem tudom, mit szólna az alsó szomszéd, ha beesne hozzá a fenyő, mert nem bírta el a balkonláda.
Utálni fogsz azért is, mert szeretem a színes karácsonyi égősorunkat, hiába kínai, például olyan romantikus fenyőillatban és szivárványos fényekben szerelmezni. Jó, amíg azt a jellegzetes műzenét produkálta a kis csipogója, addig fájt a fejünk, cirka öt percig haldokoltak az agysejtjeink, ő, aki férfim azonban rálépett szétcsavarozta és elhallgatott. Gyertyát nem teszek a fára, ez nálam elvi kérdés. Biztos értesültél már arról a kínosságról, hogy perpill három fehér gyertya és egy fekete folt díszeleg az adventi koszorúmon. Igen, kiégett. Kérlek, ne akard, hogy a lakásunk is így járjon. Egy kis vidám, zöld hírt azért idecsempészek neked, fájdalmadat enyhítendő: Képzeld, nem szoktam teljes hangerőn énekelni a karácsonyi dalokat, max. dúdolgatok, így legalább nem szennyezem a környezetemet. Határozottan környezetbarát vagyok, mi?
Abban is tudok engedni, hogy a kisebb-nagyobb ajándékokat nem csomagolom be, papírszatyorba rakom, amit aztán jövő karácsonykor visszakapok a megajándkozottól, persze, az én meglepetéseimmel, ami nem zavar, legalább nem a papírhegyek gyűlnek. Ugye, hogy nem vagyok reménytelen eset? Csak ne lenne ilyen kib drága a díszszatyor... Újságpapírba is csomagolhatnék, azt mondod? Mégis mibe? A Media Markt-os vagy az Intersparos szórólapokba? Esetleg a Nők Lapjából kitépett, műfogsorrögzítőt, cellulitiszkrémet vagy felfázás elleni teát hirdető oldalakba?
Megjegyzem, az olyan gonosz ötleteket, mint a magokból és aszalt gyümölcsökből készült szalámi, zokon veszem a híveidtől. Szerinted ő, aki férfim milyen gyorsan száműzne Szibériába, ha meló után ilyesféle szalámit tennék elé vacsorára? Ne, ne válaszolj, azt a sebességet megtippelni sem tudod.

Nos, kedves Föld, látod, nem sikerül túl zöldre az idei karácsonyom, biztos ráncolod is a homlokodat, mire eljutsz ide, a levelem végére, hacsak nem tépted apró fecnikre már a karácsonyfás-égős résznél. Remélem, azért észreveszed az igyekezetet is, szóval, próbálok zölden élni, csak van, amivel karácsonykor nem tudok/akarok azonosulni, ez a helyzet. Ha haragszol, ne tedd, majd az év többi napján kiengesztellek.

Halványzöld híved,

cs.

18 hozzászólás:

Picike írta...

Ez annyira jó volt! És én is Fable könyveket veszek, mert szeretem, no meg nem kell érte kivágni fát! Boldog halványzöld karácsonyt Csibi! :-))

Golden írta...

Halványzöldek, tartsunk össze! :)
Boldog, szép karácsonyt Csibi!

Cuki írta...

A karácsonyfáknak szánt fenyőket azért ültetik, nem az Alpokalja vadregényes tájait fosztják meg tőlük. Az ajándékoknak az a lényege, hogy örömet szerezz vele, nem az, hogy adj valamit, mert Karácsony van. Ha gesztenyéből csinálsz emberkét apukádnak, azzal a dolog érzelmi oldalát ölöd meg, hiszem nem fog neki örülni. Akkor meg minek egyáltalán ajándék? Az égősort ki lehet húzni, ha elmentek otthonról, és nem kéne fertőzést kapni a meg nem sült haltól. Szóval Csibike, szerintem, ha az emberek csak fele annyira lennének zöldek, mint te, akkor már sokkal szebb lenne a jövő, és jutottak volna valamire a klímacsúcson.

Aliana írta...

akkor én még halványabb vagyok, mert szeretek csomagolni is :)

Golden írta...

Cuki, ugyanazt a posztot olvastuk?

Elf írta...

szintén halovány...
Nagyon boldogat Neked!!!

Cuki írta...

Golden, szerintem igen. A Csibit megerősíteni kívántam. Oké, visszaolvastam, nem a hal nem sült meg, hanem a fasírt. Az apukának szánt gesztenyeemberke pedig szemléltetni kívánta a nem éppen személyreszabott, ellenben zöld ajándékot. Ez szúrta a szemed, vagy félreérthetően fogalmaztam a többit?? Na mindegy. Csibi remélem értette.

Lublin írta...

Kellemes Ünnepeket (én asszem inkább piros vagyok most, bár az Oriflame azt állítja,nem tesztel állatokon - ez beleszámít egy icipicit?)

HalfHumanHalfCoffee írta...

Boldog Karácsonyt :)

OSUDF írta...

Békés, Boldog, Zöldességes Karácsonyt:)

Babka írta...

Békés, Boldog Halványzöld karácsonyt!!!

csibike írta...

Köszönöm szépen, legyen boldog karácsonyotok nektek is :)

Cuki: Úgy értettem, ahogy te értetted :)

fuckinsuperhero írta...

Békés,boldog kérdésem következik: miben sütsz,amikor nem olajban?

csibike írta...

Nem tudom, mennyire lesz békés-boldog a viszontkérdésem: A panírozott cucc bő olajban történő kisütésére gondolsz? :)

fuckinsuperhero írta...

Aham.
Meg nem panírozott, pl... sült krumpli... ilyesmi.

csibike írta...

Nagyon ritkán sütök bő olajban, pár alkalom/év az egész. Helyette a sütőt használom sült húshoz, tepsis krumplihoz, egyebekhez. Rántott cuccot alig eszünk, pont a bő olajos sütés miatt.

Bejci írta...

Csillagosötös írás!!!

csibike írta...

Köszi szépen, idén ez az első csillagos ötösöm :)